Spevnené a nepriepustné plochy v mestách predstavujú akúsi bariéru pred možnosťou vsakovania zrážkovej vody, čím dochádza k jej odvádzaniu z prostredia. Stretávame sa s klimatickými problémami, ako sú zvýšené výkyvy teplôt, vysušovanie a prehrievanie ovzdušia. Budovanie priepustných povrchov dokáže nielen zmierniť environmentálne hrozby, ale zároveň zvýši aj odolnosť voči nárazovým dažďom, čím zabezpečí zvýšenú ochranu životného prostredia a trvalú ekologickú udržateľnosť.
Premenou nepriepustných betónových či asfaltových parkovísk na priepustné a zelené parkovacie plochy dokážeme zaistiť zvýšenú priepustnosť dažďovej vody. Takéto priepustné plochy sú vhodnými alternatívami pre parkovacie miesta, chodníky pre chodcov, detské ihriská, trhoviská, tenisové kurty alebo príjazdové cesty. Cestnú komunikáciu s priepustným povrchom možno nájsť v Európe či dokonca v Japonsku.
Správne vybudovaná a korektne udržiavaná priepustná plocha má nielen ekologický prínos, ale aj dlhú životnosť. Pri jej bezchybnej realizácii dažďová voda prechádza povrchovou časťou do podpovrchového lôžka. Preto výkyvy teplôt a zmeny ročných období nemajú predispozíciu nepriaznivo vplývať na tieto povrchy. Priepustná časť pod spevneným lôžkom pozostáva z priepustnej povrchovej vrstvy, pod ktorou je kamenná zložka z rovnomerne vytriedeného a očisteného kameniva veľkosti od 3 do 5 cm s objemom vzdušného priestoru minimálne 40%. Zároveň úsek netkanej filtračnej geotextílie oddeľuje kamenivo od zemného substrátu čím zabraňuje k prieniku nečistôt do priepustnej časti.
Priepustné parkovacie plochy a ich realizácia
Medzi vodopriepustné plochy so zeleňou radíme plnevegetačné a polovegatačné zatrávňovacie tvárnice betónového alebo plastového typu, ktoré pozostávajú zo vzájomne spojených prvkov obsahujúcich prázdne otvory pre rast trávy a zelene. Sú náležitými variantmi pre parkoviská alebo prístupové požiarne cesty.
Zdroj foto: Shutterstock
Medzi priepustné a čiastočne priepustné povrchy radíme niekoľko alternatív. Prvou možnosťou je využitie priepustného živicového alebo bituménového asfaltu, ktorý je primeraným ekvivalentom ku klasickému. Svojím zložením sa líši predovšetkým v odstránení jemných častíc v zmesi, vďaka čomu dokáže voda prejsť cez novovzniknuté otvory a neostáva na povrchu. Možno ho využiť všade tam, kde je spôsobilé použiť klasický asfalt. Za druhý variant môžeme považovať priepustný portlandský cementový betón. Získava sa redukciou množstva čiastočiek v zmesi, v dôsledku čoho sa tvoria póry pre priesak vody. Takýto betón je zároveň drsnejšou a hrubšou alternatívou. Špeciálne povrchy zo zmesi živíc a kremičitého štrku sú taktiež vhodnou možnosťou pre ekologicky udržateľnejšie cesty, komunikácie či parkoviská. Pokiaľ ste skôr zástancom dlažieb, adekvátnou verziou sú vodopriepustné dlažby s medzerami, ktoré umožňujú odtok vody.
Zdroj foto: Shutterstock
Takéto ekologické riešenia neprispievajú len k náprave klimatických zmien, ale za pomoci zelene esteticky skrášľujú priľahlé okolie. Je dôležité, aby sme pri realizácií jednotlivých zmien mysleli aj na životné prostredie a environmentálnu udržateľnosť.
Ako sa v Košiciach budovali ekologické priepustné parkovacie plochy
K ekologickým opatreniam budovania priepustných plôch sa vyjadrili aj jednotlivé mestské časti Košíc, ktoré sa neustále snažia napredovať v environmentálnych opatreniach v snahe znížiť dopad klimatickej krízy.
Mestská časť sídlisko Ťahanovce
Mestská časť sídlisko Ťahanovce v posledných rokoch nebuduje už ani iné ako parkoviská z polopriepustných materiálov. Pri výstavbe využívajú najmä zatrávňovanie betónové tvárnice alebo dlaždice, ktoré umožňujú vsakovanie dažďových vôd.
Mestská časť KVP
Mestská časť KVP realizovala rekonštrukciu parkoviska na Zombovej ulici s ohľadom na životné prostredie a pri budovaní nových parkovacích miest využila plastové tvárnice typu ekoraster so štrkovou výplňou. Táto mestská časť sa dokonca zaoberá myšlienkou nahradiť povrch všetkých existujúcich asfaltových parkovísk za vodopriepustný typ.
Mestská časť Juh
Mestská časť Juh v posledných dvoch rokoch vybudovala parkovisko z polovegetačných tvárnic na Sídlisku Železníky na Krakovskej a Mudroňovej ulici a parkovisko pri Parčíku Jozefa Psotku na Šoltésovej ulici z ekorastra.
Mestská časť Nad jazerom
Mestská časť Nad jazerom už približne 20 rokov realizuje parkoviská z polovegetačných tvárnic a plánuje v tom aj naďalej pokračovať.
Mestská časť Dargovský hrdinovia
Mestská časť Dargovský hrdinovia realizovala v uplynulých rokoch rozširovanie parkovacích kapacít s ohľadom využitia polovegetačných tvárnic.
Mestská časť Západ
Mestská časť Západ vybudovala viacero parkovacích miest s vodopriepustným povrchom a v tomto roku v tom plánujeme pokračovať a vybudovať približne 25 nových parkovacích miest priepustného typu.
Mestská časť Staré mesto
Mestská časť Staré mesto už dlhodobo pri výstavbe nových parkovacích miest automaticky zapracováva ekologické požiadavky. V blízkej dobe plánuje uskutočniť revitalizáciu parkovacích plôch na Malej Prahe, kde dôjde k obnove asfaltového krytu s vybudovaním nových parkovacích miest z ekorastoru.